dinsdag 4 juni 2019

Santiago de Compostella


Nou, daar zijn we dan. Het was maar een klein koud kippestukkie van 43 km door de regen en dan sta je ineens op het grote plein voor de Kathedraal.


Ik denk dat iedereen de beelden wel kent. Iedereen wil en moet en zal hier op de foto. Met de rugzak op de rug of de fiets in de hand. Stralend en wel. En het leuke is, iedereen straalt hier ook wel.


Ik kan er nog niet een vinger achter krijgen, maar zo’n eindpunt met een lichtelijk Volendams karakter verbind wel. Ik ken hier behalve Lenie niemand. Iedereen doet zo’n reis vanuit zijn eigen motief. Spiritueel, sportief, religieus, ter verwerking van iets, op zoek naar onzinnige (?) antwoorden…. Zoveel mensen, zoveel motieven. En omdat je allemaal eindigt op hetzelfde plein, heb je toch iets moois wat je deelt. ( Maar Klaas, dan zou Schiphol toch ook zo’n verbindende plek kunnen zijn?.... tja, dat weet ik ook niet… ik zal er eens over na peinzen…”).


Later die dag stonden we in de lange rij om onze stempelkaart in te ruilen voor een “Compostella”, niet helemaal hetzelfde als een “Katholiek Fietsdiploma”, maar toch. Iedereen die tenminste 100 kilometer gelopen heeft, of 200km gefietst kan hier zijn Compostella krijgen. In mooie handgeschreven letters. Tuurlijk raak je aan de klets met alle mensen om je heen. Ik vroeg – redelijk individueel – aan ze “maar zijn we nu ook een beter mens geworden… en maken we vanaf nu de wereld dan nog mooier dan ze al is…” Iedereen beantwoordde de vraag met een volmondig “ja”.

Zelfs ik werd hier even stil van…


Maar goed. Het wordt K weer hier de komende dagen. 16 graden, windkracht 6 en donderdag iets van 60 mm regen. Dan ga ik niet voor mijn plezier alle fraaie herinneringen van de afgelopen weken fietsend weg spoelen. We kunnen donderdagochtend om 7:00 uur nog met een vliegtuig mee naar Amsterdam. Gaan we doen dus. Morgen hier de stad nog in. Leuk een dagje slenteren en dan naar hûs. Ik dank jullie voor alle leuke en lieve reacties. Het was me een waar genoegen.

5 opmerkingen:

  1. Het weer lijkt dus een beetje als thuis, daar kunnen ze dat water goed gebruiken
    Hier kon ik ook wel wat water gebruiken maar dat viel tegen, kan ik zo als nog de tuin sproeien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat het gelukt is, zo kan het dus ook, op naar het volgende avontuur met zijn tweeën.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie reis jongens! En prachtige foto 's bij van die gezellige interessante verhalen. Ik lees ze beslist een keer vaker door. Wel thuis welkom weer in ons kikkerlandje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel dat ik met jullie mee mocht reizen! Ik heb genoten van je foto's en je mooie verhalen! Misschien toch ook maar eens n keer zo'n tocht maken!

    BeantwoordenVerwijderen