zaterdag 27 september 2014

Alle elf en op zijn dertigst...

De tocht van 2 weken geleden smaakt naar meer. Nu ligt hier zo’n 50 meter verderop nog een “klassieker”. De Elfstedentocht. Zowel de schaatsers (wanneer was dat ook al weer) als de fietsers komen vrijwel voor ons huis langs. De fietstocht is 230 kilometer en maakt een “8” door Friesland. Bolsward is de startplaats en de finishplek, maar wordt ook halverwege nog een keer aangedaan.
Voor iemand die in Sneek woont – en toch geen elfstedenkruisje krijgt -  is het een beetje idioot om in Bolsward te beginnen. Sneek wordt start en finishplaats en we maken geen 8 maar een soort van cursieve 0. Ook leuk en het scheelt nog eens 20 kilometer ook.

Gisteravond de route getekend – aan de hand van de oorspronkelijke track – en in de Garmin gezet. Om kwart voor zeven vanmorgen raken mijn voeten de vloer; het is nog donker. Een flink ontbijt; twee keer koffie en wat voedzame spullen mee voor onderweg. Het ziet er gelukkig niet mistig uit. Om ongeveer half acht rijd ik de straat uit richting IJlst. Het ochtendlicht begint de dag in te schijnen en ik trap even aan zodat ik de zon net buiten Sneek kan zien opkomen. Over de Geeuw richting IJlst hangt een zachte deken van nevel. De zon is nog niet te zien; het licht is fraai diffuus.


Direct na IJlst kleurt de zon de nevels in. Een pracht gezicht. Ik stop weer om weer wat foto’s te maken. Zo schieten we nooit op natuurlijk, maar de kleuren en de serene sfeer is te bijzonder om niet vast te leggen. En trouwens…. wie had er gezegd dat ik haast heb, of haast zou moeten hebben.





Via Hommerts en Woudsend naar Sloten. Hier wint de mist het nog van de zon. Mijn bril beslaat en ook het vizier zit vol kleine waterdruppels. Het enige doekje dat een beetje schoon mee is, is mijn lensdoek van de camera. “Het moet maar”, mijmer ik als ik de bril schoonpoets en het vizier in de Quest opberg. Sloten wordt vrijwel op de tast gehaald. Daarna via Balk naar Oudemirdum.



 Bij het IJsselmeer breekt de zon weer door. Vlak voor Mirns zie ik waar mist gemaakt wordt. Uit het IJsselmeer stijgt een enorme deken met grijze mist op en ze heeft er ook nog aardig de vaart in. Ik stop; loopt de dijk op en maak wat foto’s van het bijzondere schouwspel. Aan de rechterkant is de wereld helder en strak blauw. Zwanen en ganzen dobberen zonnend in het water. Aan de linkerkant komt te mist op zetten en de schapen wat verder weg in het weiland zitten hier precies tussenin. Zij lopen in haast zilverachtige licht.





Veel tijd neem ik niet om dit schouwspel mee te maken. Het ziet er naar uit dat anders mijn fiets ook door de mist wordt opgegeten; en oh… zie hem dan nog maar eens terug te vinden.

Het lijkt me zelfs niet wijs om op het Mirnserklif koffie te drinken. En ach… ik heb al zoveel mooie tijd “verspild” dat mijn spieren nog niet echt om een pauze verlegen zitten. Ik fietst door en het gaat heerlijk. Mooi langs de dijk; langs het kleinste vissershaventje van Nederland. Laaxum; het stelt niets voor, is ook niet bijzonder mooi… maar het is nu eenmaal wel het kleinste vissershaventje.

Vervolgens over het Reade Klif, een keileemwand van 11 meter hoog en ooit aangelegd door Gletsjerijs. Maar dat was lang geleden. Iets minder lang geleden vond hier de slag bij Warn plaats. Op 26 september 1345 om precies te zijn. De “Hollanders” waren in Stavoren en Laaxum aan land gekomen, maar werden door de plaatselijke bevolking van Warns het moeras bij het klif ingejaagd. En – zo verteld het verhaal – zware harnassen en moeras zijn geen goede vrienden van elkaar. De overwinning had tot gevolg dat “wij Friezen” nog zo'n 150 jaar de zelfstandigheid konden bewaren. Sinds 1951 staat boven op het klif een monument, een grote zwerfkei met de tekst “leaver dea as slaef” (liever dood dan slaaf). De slag bij Warns wordt nog elk jaar door “oprjochte” Friezen herdacht. Enkele jaren geleden werd het even spannend, omdat ook het Vlaams Blok en een Nederlands Nationalistische partij verkeerde interesse kregen voor een stukje Friese folklore. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is rust weer gekeerd.


In elk geval; de afdaling van het klif levert mij een dagrecord op van 52 km/u. Nog haast uitrollend wordt Stavoren bereikt, waarna het weer genoeglijk langs de dijk “cruisen”  is naar Hindelopen. Wonderwel (ik ken haast alle wegen hier) rijd ik verkeerd op weg naar Workum. Ik dacht dat ik hier langs kon, maar het schapehek is echt te smal voor de Quest. Niet erg; ik keer om met een “zo, dat weten we nu ook weer”.

In Workum op de Merk in de zon een glas melk, een koffie en een stuk appelgebak. En dan door naar de zevende stad van vandaag. Bolsward. Ik kom nu alleen niet door het oude Hanzestadje en moet het fraaie gemeentehuis (oh ja, voormalige gemeentehuis) missen.

Via Witmarsum en Arum over de Grutte Pierwei naar Kimswerd. De boomlange Pier Gerlof Donia is (rond 1480) in Kimswerd geboren en naar verluid ligt hij er ook in de kerk begraven (onder de troon). In Sneek is zijn helm te zien en in Leeuwarden zijn 2,15 meter lange zwaard.

In Harlingen leidt de route me vrijwel langs het huis van mijn zwager. Ik vind het onfatsoenlijk en ongezellig als ik niet even om een bakje kom. De ontvangst is warm en hartelijk en de kids vinden het spannend dat ik zo maar met de fiets kom.

Ergens tussen Harlingen en Franeker zit ik op de helft. Het fietst nog steeds heerlijk. De Quest beweegt me met een snelheid van tussen de 34 en 37 km/u voort. Heerlijk. Harder hoeft niet en het pedaleert nog steeds ontspannen.
Na Franeker volgt voor de schaatsers het meest lastige stuk. Door de smalle vaarten tussen de kale Friese klei door richting Dokkum. Even wat minder dorpjes als houvast en het waait hier (zelfs vandaag) altijd hard.





Melancholisch eenzaam en mooi is de streek bij minder weer. Nu gewoon mooi (ook niet erg). Aan het eind van de langste straat van Nederland (de Oude Bilddijk 1226 huisnummers en 12 kilometer) eet ik een tosti in Oude Bildtzijl. “Ouwe Syl” op zijn Bildts. In 1505 werd de dijk door Dijkwerkers uit Zuid Holland aangelegd, wat het eind van de deels dichtgeslibde Middelsee betekende. In het Bildt praat men dik 500 jaar later nog steeds geen Fries, maar Bildts.


Na Hallum en Ferwerd wordt de koers verzet naar Dokkum. Mooi binnendoor via Lichtaard en  Bornwird. In Dokkum maak ik een klassiek leuk foutje. Net als ik het stadje binnenrijd zie ik een onbekend fietspad: “Burdaard” en daar moet ik heen. Mijn route is een stuk de ringweg van Dokkum rond en dan rechts af naar Burdaard. Maar ja, als dit ook kan……..

Nou, het kon maar net. Het fietspad volgt het oude jaagpad langs de Dokkumer Ee. En dat pad is veel te smal. De breedte van het pad is ongeveer gelijk aan mijn spoorbreedte, maar bij tegenliggers (het nadeel van zulk mooi weer), duik ik de berm in om ruimte te geven aan de E-bikes. Sommige eigenaren mopperen “sorry, dat het zo smal was hier wist ik niet” , anderen lachen om de fiets. Als ik 15 per uur hier trap, dan is dat mooi meegenomen.


In Burdaard heb ik het gevoel dat iedereen Marcel Prins kent. Niemand kijkt vreemd op van de Quest, je ziet ze alleen denken “he, deze is niet geel”. Marcel is niet thuis; of beter gezegd. Ik weet niet waar Marcel woont, maar zie geen Quest op een oprit staan.
De weg na Burdaard volgt mooi de Ee (Bartlehiem) en ik word rustig zonder veel verkeer aan de Noordkant van Leeuwarden neergezet. Vanaf hier verlaat ik de oorspronkelijke Elfsteden route (immers, die gaat naar Bolsward) en fiets ik over bekend terrein de stad door en dan naar huis.

Het ging makkelijk vandaag. Mijn lijf ervaart de 212 kilometer nauwelijks en de route was – ook al is hij me bekend – prachtig en afwisselend. Volgend jaar maar weer.


14 opmerkingen:

  1. Jij hebt een mooie tocht gemaakt en weer een aantal mooie foto's achtergelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou wat wezen....Voor velomobielen een eigen Elfstedentocht. Krijgen we ook geen discussies met het elfstedenbestuur. En Harlingen als startplaats zou helemaal prachtig wezen ;) Groet Cees (die het hier in de groep gooit )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe ook mee en heb er nu al zin in.

    BeantwoordenVerwijderen