woensdag 20 april 2011

Garmin

Vlak voordat ik de Quest kocht, heb ik nog een volstrekt onverantwoorde aankoop gedaan. Een Garmin Edge 800. Pracht apparaat; 20 uur autonomie, mooi scherm, klein, licht, volledig programmeerbaar en route navigatie!
In mijn Alleweder navigeerde ik met de iPhone (ik had een aardig groot zonnepaneel voor op de Alleweder geschroefd; 1,5 ampère per uur). Ik zette voor lange tochten de route thuis uit; keek in google earth of ik geen fouten gemaakt had (van die stomme steile bruggetjes en zo) en dan een beetje bidden dat het goed ging. Omdat het zonnepaneel passé is, maar navigatie vanwege de draaicirkel toch erg handig vind, mijn oog laten vallen op de Edge 800.
In een recensie over het apparaatje (dat me echt goed bevalt) las ik het verhaal van een racefietser. Hij navigeerde niet met een fietskaart; maar met een motorkaart! De motorkaart is voor toerrijders die mooie tochtjes belangrijker vinden dan snelheid . Dus… al met al… ideaal voor de velomobiel! En het klopt; hij routreert (OnRoute voor Motoren) geweldig; zoekt mooie kleine weggetjes op zonder enorme omwegen. Ook voor langere tochten lijkt de kaart me prima te gebruiken. Routes maak ik in Mapsource om deze vervolgens als “koers” weg te schrijven op de Edge.
Thuisgekomen het apparaat aan de computer en hup; de route inclusief tijden en de in Friesland volstrekt overbodige hoogteverschillen staan keurig en “deelbaar” op het internet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten