maandag 15 oktober 2012

Tochtstrip

Vanmorgen in het donker mijn bed uit. Fietskleren aan. Het zou redelijk goed weer zijn vandaag. Bij het ontbijt regent het. Terwijl ik het water op de tegels omhoog zie spatten geeft de buienradar aan dat het droog is en nog wel even droog zal blijven. De wind is fors; in elk geval 5 met uitschieters naar 7. Ik overweeg om mijn fietskleren voor de luxe van de auto om te ruilen. Het weekend was echter zo lui geweest dat ik met schaamte achter het autostuur zou zitten. Elke hap van mijn boterham geeft een andere uitkomst; auto – fiets; auto – fiets. Als het ontbijt achter de kiezen zit, sta ik op met het doel om me te verkleden. Het “voorgenomen besluit” is ‘auto’. In de hal denk ik “kom op, ik ben niet van suiker”, loop terug de kamer in en pak resoluut de fietsspullen, zoen / groet iedereen en ga op pad.

Heerlijk dus. Voor het eerst dit jaar weer eens koude oren; m’n Iceberg shirt houdt me verder comfortabel warm. Wind is er genoeg (schuin tegen). Soms het gevoel dat het meer zeilen dan fietsen is. Op een paar spetters na blijft het droog. Ik geniet van de tocht en voel me heerlijk fit als mijn fietsshirt omruil voor colbert.


Terug kijk ik weer op de buienradar. Het komende uur is er geen bui te zien. De wind is wat gedraaid (van Noord West naar West). Geen voordeel vandaag. Geeft niet, maakt in een Quest echt niet uit. Hard trappen om een ferme bui te ontlopen. Een bui die er niet zou zijn. Even snel met de iPhone een panorama foto gemaakt. Te snel zal blijken; de horizon golft er over.

Het lukt me om droog over te komen. Vorig jaar was de “tochtstrip” een hit. Ik had er voor de Camino een aangeschaft in “Willems Winkel”. Die is er af. Hij bleef niet goed zitten en wat nog erger was. De witte strip verkleurde in de Spaanse zon tot vies nicotine geel (en kreeg al snel de naam tochtstrop). Of ik er een nieuwe opzet? Nah… ben ik nog niet over uit, denk het niet. Of ben ik de enige?

3 opmerkingen:

  1. Klopt klaas, de mijne is ook verkleurt alleen onder de quest zie je niets van. Het houd iniedergeval de wind uit mijn quest. Met extreme kou dek ik het voetengat weer af met zeil of lycra. Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil niet meer zonder de strip achterop. Maar dan wel een echte. Geen tochtstrip v/d Gamma. Die vervallen al snel tot pulp en verkleuren. De werking is ook maar matig. De driehoekige merk ik gewoon verschil. Toen ik met kap op reed voelde ik onmiddellijk het geruk en gepluk aan de achterkant. Dus ook op de kap een geplakt.
    Niet dat je hiermee niet om kan waaien. kracht 6-7 blijft echt de limit, maar je blijft in elk geval rechtuit gaan zonder geschut met de kont.
    Stuurt een stuk rustige. Maar het blijft opletten. Vorige week ging ik toch echt even met een wieltje de lucht in bij een heftige windvlaag van opzij. Maar hij bleef bestuurbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Klaas,
    De witte strips verkleuren inderdaad. Je kunt neopreen gewoon met een spuitbus weer glanzend wit spuiten. Bevestigen is het makkelijkst door een paar stukjes wit pvc tape op de fiets te plakken. Dan met een paar druppeltjes secondenlijm vastzetten op de tape.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen