zaterdag 13 april 2013

Door it Heidenskip langs Hemelum


Tuurlijk. Ik ken het weerbericht. Het wordt mooi weer. Morgen is er geen mogelijkheid om te fietsen. Vandaag wel tijd voor een tocht. Slingerend over 900 jaar oude dijkjes als de Pikedyk, Hissedyk en Himdyk. Via IJlst naar Blauwhûs en Parrega.

Van fraai weer is nog geen sprake. Het waait stevig (tegen) en de lucht is grijs met zelfs af en toe een dreigend tintje.



Na Workum Hylke Speerstra’s Oerpolder in (het boerenleven achter de dijken). Het lege winderige land naar it Heidenskip. Een hecht dorp (buurtschap) met 320 inwoners. Vijfenveertig spelen in de Fanfare “Studio” (sinds 1898) en het dorp heeft een patent op goede fierljeppers.  Ik hoor ze niet en zie ze niet; ik geniet van de stilte als ik met zijwind tussen de nog wat vaal groen / gele weiden door fiets.




De vogels weten het ook. Het mooie weer komt er aan. In het weiland een groep zwanen en verder op een kakafonie van wulpen, grutto’s, en kieviten. Allen druk in de weer; het voorjaar maakt hormonen aan.



Na Koudum krijg ik wind mee. Heerlijk om weer eens stukken tegen de veertig te fietsen.
Bij Hemelum (waar anders) breekt de zon flets door. Ik fiets langs de Fluessen en ontwaar de eerste zeilboot. Langs de klokkentoren van Indyk naar Woudsend (hee, de brug staat open) en terug naar Sneek.

Thuis zowaar de auto ingepland om de winterbanden te wisselen. Het wordt mooi weer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten