maandag 27 oktober 2014

Een snelle fiets...


Garmin heeft iets nieuws: segmenten. Je fietst een stukkie met de fietscomputer aan en nadat je de gegevens gesynchroniseerd hebt merk je dat je niet alleen "dat stukkie" hebt gefietst, maar dat je ook een aantal “segmenten” hebt afgelegd.

Een segment is een deel van een route die een andere fietser ook gefietst heeft en die zijn snelheid wil vergelijken met de 'rest van de wereld'. Zo heb ik dus vandaag niet alleen rond het Sneekermeer gefietst, maar ook een viertal segmenten gereden.

Nu was het niet eens een snelle tocht. Vanuit Sneek koos ik voor de oude (12e eeuwse) en slingerend langzame Griene Dyk langs Houkessloot en Sneekermeer. Vandaag is de dijk nog trager dan gebruikelijk. Een dikke trekker blokkeert de weg en ik moet er uit om een stukje door de berm te kuieren. Niet erg; het is mooi weer en de blokkade is ook nog op een mooi plekje van de Dyk. Wat foto’s en hup weer verder.





Het waait aardig, maar mede dankzij nieuw lucht in mijn banden ligt mijn kruissnelheid met wind tegen zo rond de 35. Ik ben wel tevreden. Bij het Sneekermeer neem ik weer de tijd om de dag vastteleggen en even naar binnen te zuigen. Voorwaar, ik voel me een bevoorrecht mens.





Ik weet dat er een segment is tussen Joure en Sneek. 9,14 kilometer met twee bruggen er tussen. Ooit de snelste tijd aangevallen, maar de open brug over het Margriet Kanaal verhinderde die poging. Vandaag – zijwind – was ik niet eens zo heel erg bezig met de snelste tijd. Het traject vind ik vrij lastig voor een Quest. Vooral de tweede brug is relatief pittig (kom met 26 puffend boven); soms moet je op de rem voor een auto die de weg kruist en er zitten een paar bochten in waar je (ik?) terug moet naar net onder de 20. 

Het grootste deel van de tocht lukt het me om net boven de 40 km/u te fietsen. Ook wel eens lekker.
Thuis bleek dat ik de 2e plek gepakt had. Drie seconden achter de nummer 1 van de 209 deelnemers die “het segment” 514 keer hebben afgelegd. Staat wel stoer.  

Het bewijst wat een onwijs efficiƫnte fiets een Quest is in vergelijking tot welke bukker dan ook.



Nederigheid blijft op zijn plek, natuurlijk. Want 36,55 km/u wordt door menig velomobilst verpletterd. Toch ga ik binnenkort nog eens kijken of ik die drie seconden…..


8 opmerkingen:

  1. 36,55 vind ik prima, maar als je in een Strada DF (XL) gaat rijden laat je menig sterkere velomobilist achter je. Hangt wel een stevig prijskaartje aan deze snelle jongen. Maar goed, een Quest is zeker niet langzaam. Persoonlijk heb ik de meeste moeite met het op gang brengen van de massa en om die reden fiets ik toch niet zo vaak 40+ in mijn Quest

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He, Klaas die 3 seconden ga je pakken, zeker weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met een beetje gunstige wind en conditie moet het lukken Klaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vertrouwen krijgt een heuse boost, vandaag.... dank Klaas

      Verwijderen
  4. Ik zie bovenin staan 'alle fietsklassen'. Grote kans dat je al nummer 1 bent als je voor fietsklasse 'velomobiel' kiest!

    BeantwoordenVerwijderen