zondag 15 mei 2011

Oh.... dus dat was het....



Ik had me de afgelopen paar dagen toch wat verwonderd over het feit dat mijn snelheid niet echt omhoog ging in de Quest. Met moeite hield ik hem boven de 30 (nog altijd sneller dan mijn Alleweder) maar ik merkte geen “trainingswinst”. In tegendeel. Het snelste rondje was nog altijd mijn eerste testrondje in de Quest. De trips naar Bathmen, Bunnik, Egmond en weer terug tel ik even niet mee. Die waren met bagage en de afstanden waren groter.

Ik had al wel gedacht “hmmm… als ik bij Velomobiel ben, moeten ze de ketting en het versnellingsmechanisme eens goed nakijken. Het rolt allemaal niet meer zo heel prachtig…”.

Vanmorgen er om 7:45 uur op. Zin in een mooie rondje. Nu eens de andere kant op; via een van mijn favoriete fietspaden tussen IJlst en Oudega. Een paar haakse bochten die alle snelheid er uit halen, dat wel, maar net breed genoeg om met enige snelheid te fietsen: Breed genoeg zo dat tegenliggers gelukkig net niet het weiland in moeten vluchten als je er aan komt. En - dat blijft het fraaiste - over dit pad heb je de mooiste vergezichten, vliegen de vogels zowaar met je mee, en auto's ? Die zie en hoor je in geen velden of wegen.

Voor de gein checkte ik de spanning van de banden. Achter en links voor; keihard. Rechtsvoor; boterzacht… Dus daar zat wellicht het euvel. De pomp gepakt en de Perfect Moiree tot 5 bar opgepompt (Zal Peter eens vragen hoe hard ze mogen). En jee, wat een verschil.

Wind tegen (kracht vier); met gemak 32, 33 km per uur. Zijwind naar Hichtum (ja, inderdaad van Nynke) zonder al te veel inspanning 35 per uur. Na Burgwerd via Hartwerd over slingerdijken 37 (wow… wat is Friesland mooi) en vanaf Tjalhuizum een heel stuk tegen de 40 of net er overheen. Harder lukte niet omdat ik niet kan schakelen naar het grote blad voor. Maar prachtig was het wel.

(de foto toont Westhem. Dit keer is hij niet van mij. Lenie heeft de camera mee op haar wandeltocht. Deze is gemaakt door J. Stuij. Ik ken hem niet, en hoop niet dat hij het erg vind dat ik zijn foto even leen)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten