vrijdag 5 augustus 2011

Sneekweek

"must kieke un boat"...

Ik ben de eerste brug van Sneek nog niet voorbij of ik heb het al drie keer gehoord. Vandaag is de Quest een boot. Geen raket, geen banaan maar een boot. Tja, vandaag begint de Sneekweek. Dan is de stad te vol met bootjesmensen; te vol met alcohol en dus ook te vol met herrie. Maar goed; het kleine weekje is te doen en het schijnt goed te zijn voor de stad. En ik? ach, als ik er genoeg van heb stap ik gewoon in m'n Quest...

Bij de -natuurlijk gesloten- brug vraagt een vrouw van begin dertig op een oma fiets "kun je daar mee varen?". Ik grap terug "sshhh, niet zo hard.. anders krijg ik het klompje van de brugwachter voor mijn neus".

Omstanders stellen de bekende vragen; is het niet gevaarlijk? (ik fiets zo defensief mogelijk, mevrouw); gaat het hard (nou, sommigen wel, maar ikke niet hoor); is het comfortabel (meneer... er is geen mooier vervoersmiddel dan dit) en waar gaat u heen? Ik vertel dat ik mijn bekende rondje Sneekermeer fiets; "ongeveer 35 kilometer en als ik hard trap, ben ik in een uur weer thuis".

"Mmmm", antwoord de vrouw op de zwarte weduwe, "dat doe ik in een kleine drie kwartier". Ik denk wat anders dan ik zeg "Wow, mevrouw, das echt heel hard hoor.. dan fietst u bijna 47 km per uur gemiddeld!"
"uh, ja" knikt de vrouw "ik fiets ook heel hard".

De bomen gaan omhoog en ik zet aan om weg te rijden "Goh, dan hoop ik dat ik u nog eens tegenkom zo op de fiets" en denk; die verrekend zich een uur of ze weet écht niet waar ze het over heeft....

Het fietst heerlijk vanavond. Doe vandaag het rondje zelfs mooi binnen het uur; met een trots gemiddelde van 35,4 km per uur. De eerste negen kilometer naar Joure gaan keurig binnen het kwartier. Een fiks nieuw record.

Niet gek voor een blauwe boot. Als ik zo door ga, dan win ik vast de Sneekweek nog eens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten