woensdag 16 november 2011

Foto's van IJsland

Het is al eens eerder geschreven hier, maar in 2008 ben ik IJsland rond gefietst in een Alleweder. Alles bij elkaar een kleine 3000 kilometer. De basis van die tocht ligt in mei 2007. Een week voorjaarsvakantie in het prachtige zuiden van IJsland. We reden een stuk langs de ringweg en kwamen een paar keer dezelfde fietser tegen. Vechtend tegen bruuske elementen; flinke wind en slagregens. Bij het benzinestation van Vik maakte ik in mijn beste Frans een praatje met hem en dacht; "wauw, dit wil ik ook".


De kinderen verklaarden me voor gek en waren van een ding overtuigd. Dat ging mij nooit lukken. Voor mij was dat de beste aanmoediging. Het idee liet me niet meer los en in november 2007 kwam ik serieus met het plan op de proppen. Ik wilde IJsland rondfietsten. Maar dan wel in een Velomobiel. Het gezin ging akkoord. Onder één voorwaarde: ik moest stoppen met roken. Ondanks meer dan 30 jaar 30 sjekkies per dag ben ik van harte die uitdaging aangegaan. 



Voor een Quest of een Mango was de wachtlijst te lang en tweedehands waren deze fietsen onbetaalbaar. Het werd een (heerlijke) Alleweder; een demo model van LieverLigfietsen in Leeuwarden. In juni 2008 was het zover: eerst naar Hantsholm in Denemarken, daarna per boot naar de Far Oer en IJsland. Een van de fraaiste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan.






Natuurlijk heb ik foto's van die reis. Een paar foto's stonden op MobileMe. De voorloper van Apple's iCloud. In het nieuwe iCloud kan je geen foto's meer met andere apparaten dan Appeltjes delen (foei Apple). Op zoek naar een alternatief dus. Dat is Flickr geworden. Ik heb een betaald abonnement genomen en kan nu alle foto's van me onbeperkt back-uppen. Mooie foto's kun je delen.  Omdat IJsland voor mij een ongeëvenaard fraai land is, doe ik dat graag. Links naar de foto's staan hiernaast ("Foto's en verhalen" )



(oh ja, ik rook nog steeds niet...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten