Gisterochtend mooi op tijd naar Workum gefietst. Altijd een
fraai tochtje. Dit keer met een doel. Ik ben op zoek naar iets waarmee ik
simpel mijn Quest naar Spanje kan vervoeren.
Mijn partner – die naar Santiago
loopt en met de auto teruggaat – heeft een hekel aan karretjes achter de auto.
De hier en daar onvolprezen foldy car wordt niet meer gemaakt dus had ik mijn
oog op het merk Astorc laten vallen.
Ik stuur deze firma eind februari de wel bekende maatschets inclusief mijn hele concrete vraag en krijg een paar dagen later onderstaand antwoord:
“Wij hebben de Scootwagen in het assortiment. Deze kan ook
goed gebruikt worden voor uw Velomobiel.
Om hem verticaal te parkeren hebben wij een parkeersysteem
ontwikkeld. Hij gaat dan niet op maar aan de trekhaak. Sybesma Caravans in Tzummarum
heeft hem waarschijnlijk staan. Hij is dealer van Astorc. U kunt hem daar
bekijken en verder bevragen.
Mocht hij hem niet hebben, dan zou hij eventueel met
ongeveer een week leverbaar zijn.”
Wauw, das mooi, denk ik. Er is een fraaie oplossing. Niet
goedkoop, maar dan heb je ook wat. De aanhanger is heel simpel te demonteren en
past ook verticaal op de trekhaak. Wat een gemak. Een week levertijd is niet al
te lang dus halverwege maart goed geluimd op de fiets naar Tzummarum. Sybesma
is voor het eerst in 15 jaar met zijn vrouw een weekend weg.
Zijn zoon en de
hond nemen de honneurs waar. “Nee, ik heb geen verstand van de Astorc. Maar ik
kan mijn vader wel bellen hoor”.
Dat gaat me te ver, bellen in zijn enige vakantie. Dus
ik zeg; “ik mail je vader wel.” Er staat een scootwagen van Astorc en ik
begin grote twijfel te krijgen.
Die week stuur ik een mail naar dhr. Sybesma met
dezelfde maatschets. Sybesma stuurt het mailtje door naar, jawel, Astorc. Een
paar dagen later heb ik een verpletterend antwoord in huis.
“Ik heb e.e.a. gemeten en kom nu met het volgende antwoord.
Als je de aanhanger in elkaar zet, past hij qua lengte en
wel op. Er is wel sprake van een behoorlijke overhang aan de achterkant, maar
hij past. Qua breedte past hij niet. We komen 2 centimeter te kort. Om de
overhang aan de achterkant te verminderen door bijvoorbeeld wat zaken aan te
passen, is momenteel voor ons niet echt doenlijk. Het seizoen staat voor de
deur en de jongens zijn druk doende om voorraad van de standaardproducten aan
te leggen. Als daar nu een speciaal model tussendoor moet, remt dat die
productie. Uiteraard kunnen we in een rustiger periode iets maken wat compleet
pas is. Maar voor nu, hoe spijtig we het vinden, krijgt de gewone productie
even de voorrang. Ik hoop dat u begrip heeft voor onze situatie.”
Pats, boem, klaar uit. Twee keer dezelfde maatschets; twee
keer een mail terug van dezelfde (!) meneer van Astorc, de eerste keer past hij
prima en de tweede keer past hij niet.
Ik stuur een mailtje terug waarin ik mijn verwondering
uitspreek en eerlijk en duidelijk meldt
dat ik geen enkele begrip heb voor de situatie. Ik krijg zowaar een antwoord
terug: “Blijkbaar heeft u de eerste mail anders geïnterpreteerd dan dat ik het
bedoeld heb”.
Tegen zoveel onzin kan ik niet meer op. Ooit heb ik geleerd;
“een goed afgehandelde klacht is een klant voor het leven”. Het Astorc antwoord
valt in elk geval niet in die categorie.
Een vriend van me gaf met de tip van een bedrijf in Workum, het
tochtje van gisteren. Ook dit bedrijf kan niets voor me doen. Hij handelt
alleen maar en bouwt niets zelf. Marktplaats maar goed in de gaten houden voor
een Foldycar, of iets op het dak verzinnen en ik zal kijken of ik ergens een VW
bus kan regelen.
De fietstocht was fraai. De eerste kilometers waren zelfs
aan de koude kant. De natuur was weer mooi, maar als ik eerlijk ben zat ik met
mijn hoofd toch het meeste te puzzelen hoe ik mijn Quest veilig in Spanje
krijg.
Hoi Klaas,
BeantwoordenVerwijderenEen kijkje op Marktplaats leverde me een hit op voor 600 euro in Drachten, tot op heden is er 325 euro geboden. Datum advertentie is 1 april..... Maar ik vertrouw er even op dat dit toeval is en geen grapje.
http://auto-diversen.marktplaats.nl/aanhangers-en-bagagewagens/536719067-foldycar-opvouwbare-aanhanger.html
Groet van Quesjer
Dag Quesjer. Deze kende ik al; alleen dit is een gesloten karretje he. Ze hebben ze ook zo gemaakt: http://wimschermer.blogspot.com/2008/03/foldycar-thuis.html
VerwijderenEn die bedoelde ik eigenlijk...
Maar dank! Dat zeker
Groet Klaas
Hi Klaas,
BeantwoordenVerwijderenIk heb weliswaar een Foldy car, maar werk aan een systeem om de Quest bovenop een gewone personenauto te zetten. Het worden twee aan elkaar gelaste u-profielen waarop de Quest wordt bevestigd. Dit subframe wordt aan één kant ingehaakt in een dubbele goot op een dakdrager. Het subframe krijg voor kleine wieltjes die in de dubbele goot kunnen rijden.
Tijdens het opladen wordt het subframe, door één man opgetild en in een uitsparing in de dubbele goot gehaakt. De Quest kan dan niet meer achteruit. Dan is het een kwestie van naar achteren lopen en de Quest optillen en door de dubbele goot naar voren schuiven.
Het subframe zal enkele kilo's wegen en je tilt nooit meer dan de helft van dat gewicht plus de helft van het gewicht van de Quest
Er is een goede reden om dit systeem te overwegen. Je mag veel harder rijden en het risico dat ze onderweg je aanhanger afkoppelen is nogal groot.
Groeten,
Wim
Ik ga puzzelen, zie het idee wel voor me..... hehe... wie het eerste klaar is ?? ;-) ...
BeantwoordenVerwijderenHi Klaas,
BeantwoordenVerwijderenIk heb geen haast nu. Mijn Audi is gestolen en de volgende auto zal een Tesla model S zijn. Deze komt pas over een jaar en krijgt van fabriekswege geen trekhaak. Dan moet ik wel wat anders bedenken.
Groeten,
Wim
Zelf vervoer ik de Quest boven op het dak van de auto. Ik heb hiervoor drie U-profielen bevestigd op twee standaard dakdragers. Werkt perfect en voor een paar tientjes klaar. Je moet alleen wel met z'n tweeën zijn om de Quest erop/eraf te tillen. Boven op de auto heeft naast wat Wim noemt ook als voordeel dat de auto beter afgeveerd is en de Quest dus minder door elkaar geschud wordt. De Quest is vrij licht en daardoor stuitert hij op en samen met een aanhanger echt alle kanten op.
BeantwoordenVerwijderenImpressie (ik hoop dat de link werkt):
https://picasaweb.google.com/fritschal/QuestQ583?authkey=Gv1sRgCI_Nq6Kg5pDk3QE#5728742057368456002
Groet en succes,
F.
Er staat wel een foldycar te koop op marktplaats nu. Het is er 1 met een bak erop, maar het onderstel is de foldycar die ook voor scootmobiel wordt gebruikt.
BeantwoordenVerwijderenhttp://auto-diversen.marktplaats.nl/aanhangers-en-bagagewagens/536719067-foldycar-opvouwbare-aanhanger.html
Wellicht kun je er iets mee.
Hoi Klaas
BeantwoordenVerwijderenZoals je weet is het Paastreffen en ben ik super druk...;-)
Ik hebben idd een foldycar staan. Een oud model maar hij werkt.
Ik heb alleen een simpel sub-frame er opgebouwd met alu-profielen om 2 velomobielen te vervoeren.
Daar durf ik wel mee naar Spanje te rijden.
Wat mij betreft mag je het hele geval zoals hij is lenen. Als je kans ziet iets anders stabielers (lees lager) voor een velomobiel erop te bedenken mag je wat mij betreft je gang gaan.
De 2 orginele goten die er opzitten zijn bedoeld voor motoren en hebben een wiel houder aan de voorkant. Die kan er af als je dat wilt. Ze zitten in de weg om een Quest erop te zetten.
Laat maar horen als je intresse hebt.
Ps. Bedenk ook dat een aanhanger door Frankrijk 100 mag, maar met zo'n licht windgevoelig karretje niet altijd veilig is en enorm brandstof zuipt.
Bovendien betaal je extra op de tolwegen.
Op het dak hoef je alleen met doorrijhoogte rekening te houden.