donderdag 19 januari 2012

Super Motto - Super Zacht

Deze week heb ik nog aardig tijd. Volgens mijn agenda ziet het er de komende weken wat drukker uit, dus als ik ‘buiten kan spelen’ dan moet ik die kans grijpen, he.

Vanmiddag was het droog: fiets uit het hok; even in de banden knijpen en dan op weg. De route wist ik nog niet. Eerst maar de stad uit. Het waaide feller dan ik gedacht had, waardoor de keuze op het Sneekermeer viel. Altijd mooi en ik weet hoelang ik onder weg ben. Eerst op Joure aan. Lekker met de wind schuin achter. Met een tempo zo rond de 38  km/u ben ik wel tevree. Het lijkt alsof de Marathons (de voorbanden, red) wat minder stuiteren en kabaal maken na de eerste 200 kilometer.

Van Joure naar Terhorne merk ik hoe hard het waait (zijwind). Geregeld een ferme ruk aan het stuur om de boel wat recht te houden. Het kost allengs meer kracht om het tempo er in te houden. En de zin “tochtstrip, ik moet tochtstrip kopen” schiet door mijn hoofd .



Bij Terhorne even op de rem om wat foto’s te maken van het Sneekermeer. Dit tochtje  verveelt nooit; het weer kleurt het landschap en het water elke keer weer anders. Als ik de eenden op de steiger zie, moet ik even – glimlachend - denken aan de rij mensen die ik een paar weken geleden bij het Woudagemaal fotografeerde (Hoe was het ook al weer? Niets dierlijks is ons vreemd?)




Vanaf Irnsum wordt het toch wel zwaar trappen, zo tegen de wind in. Het kost me moeite om de 30 te houden. Nu het toch niet hard gaat, neem ik de “Griene Dyk” (12e eeuw) om via dit smalle (bolle) dijkje slingerend Sneek te bereiken. Ik begin echt te twijfelen of de Marathons wel de juiste keuze zijn. Tegen de wind in haal ik met moeite nog maar een snelheid van 25 per uur. De fiets rolt verdraaide slecht en remt behoorlijk.

Thuis knijp ik weer in mijn banden. De Super Motto achter is  zo goed als leeg…. 

6 opmerkingen:

  1. hoi klaas

    dan moet je achter ook een marathon plus er om leggen
    ik krijg ze niet lek, zelfs niet als ik door een lading glas rij

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De marathon plus heb ik ooit om mijn Alleweder gehad. Dit scheelde me 3km per uur in vergelijk tot de gewone Marathons (kreeg ik ook niet lek). Ben toen weer over gegaan op de gewone marathons, omdat 3km per uur een uur per dag extra fietsen was op IJsland. En dat vond ik te zot.

      Marathons heb ik nu weer voor. De Super Motto heb ik er nog om, omdat ik het eigenlijk zonde vind om een band te verwisselen als hij nog niet "op" is. Ik ben nu wel aan het kijken voor een andere achterband. Wellicht een Big Apple (wie adviseert me) en anders weer een 'gewone' Marathon.

      Verwijderen
    2. De Big Apple 55-559 is een prima band. Past veel mooier dan een 60-559 zoals de Super Moto. Hieldraad, antilekstrook etc. Wel de performance line nemen, die rolt sneller en is wat lichter. Het profiel is in 2012 vernieuwd en op de foto lijkt hij nog gladder, bijna slick.Ik pomp hem op tot iets boven de 5 bar. Nog niet lek gereden (1500 km). Tot nu toe de prettigste achterband voor mij (niet de snelste)

      Groeten, Paul

      Verwijderen
    3. Dank Paul (en Andre... en Wim).... en als ik (die zelf ook niet zo heel slank is :( ) met 20 kilo extra bagage ga fietsen.... "past" de band dan nog wel? of gaat hij net als de super moto aanlopen?

      groet
      Klaas

      Verwijderen
  2. Ik heb ooit op de Mango Marathon Plus banden gehad.........3 dagen ongeveer. Snelheid ging met meer dan 10% naar beneden. Niet echt een goed idee dus. Daarvoor had ik er Marathon Racers op liggen.......ook geen succes. Veel lekke banden. Toen heb ik er Kojaks opgelegd. Ook gewoon in de winter mee gefietst. Ik had er geen problemen mee, ik vond het een perfecte band.
    Met de Kojaks fiets ik nog steeds, maar dan op de Rans' Stratus XP.

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Big Apple (55) heeft nog erg veel ruimte in mijn wielkast. Dat moet echt geen probleem zijn hoor.

    BeantwoordenVerwijderen