maandag 2 januari 2012

Zoeffff... 2012 is begonnen


Vandaag lekker met de Quest op stap. Zonnig, niet te veel wind en ook niet echt koud.  Mooi weer voor een tochtje. Lang geaarzeld hoe ik 2012 in zou fietsen en uiteindelijk rolde het logische “rondje Sneekermeer”  er uit. Het is een rondje van slechts 40 kilometer, maar altijd mooi en altijd weer anders door de spiegeling van het licht op het water. 

Vorig jaar heb ik het stukkie 21 keer afgelegd, waarvan twee keer in de Alleweder. Als ik in de Alleweder bij thuiskomst een gemiddelde van 27 kilometer per uur had gehaald, was ik dik tevree. De snelheid had wellicht hoger kunnen liggen als ik de Schwalbe Marathons getrakteerd had op een druk van meer dan 3bar. Maar goed, wist ik veel... 


Mijn eerste proefrondje in de Quest (april) ging al met 32 kilometer per uur en in de loop van dit jaar steeg het gemiddelde naar 37,4. Dat haal ik lang niet altijd, maar dat hoeft van mij ook niet. Soms is het heerlijk om hard te fietsen; maar het is (vrijwel) nooit mijn doel. Het mooiste van de Quest is dat je een fikse actieradius hebt waardoor je verschillende landschappen langs je heen ziet glijden; je de verschillende geuren opsnuift en je eenvoudig fietst naar plaatsen waar de stilte overweldigend groot is.



Het begon vandaag mooi snel. Van Sneek naar Irnsum constant boven de 40 km per uur.  Van daar naar Terhorne was 38 per uur vrij eenvoudig vast te houden. Maar vlak voor Terhorne; bats… de zon vol in mijn gezicht. Ik had moeite de weg te zien. Mijn snelheid liet ik zakken en ik besloot om een “toptijd”  te laten schieten. Langzaam het vrijwel slapende Terhorne door en daarna voor het eerst sinds lange tijd over het trage fietspad langs het Sneekermeer.  In een paar kilometer tijd zakt het gemiddelde naar 33 km per uur. Maar erg…. Nee, dat kan ik niet zeggen. Zelfs nog even uitgestapt om foto’s te maken van “het gesloten seizoen”  of zo.




Van Joure naar Sneek in een gewoon tempo verder. Hoop –en denk - dat ik de lijn van vorig jaar door weet te zetten. In 2012 heb ik in zes en een halve maand 4.850 kilometer gefietst. Als het goed is, worden dat er dit jaar meer. Zoals het er nu uitziet, haal ik mijn partner en haar vriendinnen op uit Santiago de Compostella (mei) en fiets dan naar huis terug. Wat oefenen voor die tijd lijkt me niet verkeerd.


1 opmerking:

  1. Hoi Klaas,

    Ook hier op je eigen blog wens ik je veel veilige kilometers, mooie tochten en het allerbeste voor 2012.

    Mijn snelheden liggen op de open Roeifiets natuurlijk veel lager dan bij jou in die supergestroomlijnde Quest, maar ik vind het leuk om te lezen dat ook jij niet alleen maar rondfietst voor het hoogste gemiddelde. Ik word soms wel een beetje gek van die "strijd om de hoogste getallen". Of overdrijf ik nou een beetje?

    Soms ben ik kilometers lang heerlijk aan het roetsen en dan blijkt dat ik mij "maar" met een snelheid van zo'n 25km/u aan het voortbewegen ben. Het gaat mij echter nog steeds meer om "het grote genieten" dan om de topsnelheden.

    Nou ben ik natuurlijk ook niet vies van lekker hard roetsen, want soms moet en zal die snelheidsmeter gewoon een getal boven de 30 laten zien en dan is het ook wel heerlijk om met een snelheid van zo rond de 35km/u rond te knallen. Met een Quest stelt dit natuurlijk niets voor, maar met de Roets ben ik dan al wel een behoorlijke prestatie aan het leveren.........;)

    BeantwoordenVerwijderen