zaterdag 13 augustus 2011

Cruise Contol

Het zal iets meer dan een jaar geleden zijn. Ik fiets mijn bekende rondje Sneekermeer in mijn Alleweder en ben blij met mijn 27 of 28 kilometer per uur. Om dat te halen heb ik een kruissnelheid van 32 nodig. Vlak na Terhorne fiets ik een paar kilometer met een aardige knaap uit Akkrum op. We doen hetzelfde rondje. Alleen ik vanuit Sneek en hij vanuit Akkrum. Ik vertel dat ik er meestal een 5 kwartier over doe. Hij is iets sneller en zijn doel is om de 35 kilometer nog een keer binnen het uur te halen. Ik weet nog dat ik zei; “ Wow, denk je echt dat je dat gaat lukken? Dan moet je toch wel het grootste deel tegen de 40 aan trappen.”. Hij wist het en hoopte dat het lukken ging “als het niet te hard waait, dan moet het een keertje mogelijk zijn……”.

Daarna sloeg hij links af, richting Akkrum; ik rechts af; Irnsum. “In een uur, pfffffff” mijmerde ik na, “ik vrees dat ik dat nooit haal”.

Vandaag is het aardig fietsweer. Bewolkt, een graad of twintig en de wind komt uit het zuiden; windkracht 3. Om half drie meldt de buienradar dat het pas om vier uur gaat regenen. Ik besluit er een rondje tegenaan te gooien. Het gaat heerlijk vandaag.

Elke Quest rijder krijgt nu en dan de vraag of er een motortje in de fiets zit. Ik denk dat ik vandaag die vraag met “ja” beantwoord: Mijn Garmin Edge 800 (vind ik zoveel mooier dan de Oregon) meldt me elke vijf kilometer hoe snel ik ga. Ik glimlach om zoveel constantheid:


Alleen de vijf kilometer waar Joure in voorkomt is iets afwijkend. Daar zakt mijn gemiddeld (logisch en gelukkig; ik houd niet van roekeloosheid) naar 34 kilometer per uur. In de eerste vier “rondjes” zit per vijf kilometer een verschil van maximaal zes tellen. Alsof ik een cruise control op mijn benen heb.

Als ik Sneek weer in fiets heb ik de 34,8 kilometer met een gemiddelde van 35,8 kilometer per uur afgelegd. Ik heb er volgens de Garmin 58 minuten en 21 seconden over gedaan. Das een fiks en fraai nieuw record. De totale tijd dat ik onderweg ben geweest is echter 1 uur en 8 minuten. Zowel de brug bij Oude Schouw, bij Joure en bij Uitwellingerga stonden open. Daardoor heb ik geen antwoord op de vraag of ik nu binnen een uur het Sneekermeer heb rond gefietst. Ik elk geval zoek ik het telefoonnummer van die aardige knaap uit Akkrum nog maar niet op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten