woensdag 17 april 2013

Ze zijn er weer

Wim Schermer heeft het over een kilo of drie wintervet en kiest voor een mooie lange tocht om het er af te krijgen. "Zijn snelheid is hoger, maar mijn reservevooraad is lekker groter", grap ik in mezelf als ik de fiets in stap (waarom zou ik een Carbon Quest kopen, als ik door strak te trappen dat verschil in gewicht ook kan realiseren?)

Geen tijd voor een mooie lange afstand vandaag; het wordt het rondje Sneekermeer.
Een rondje van 40 kilometer dat nooit verveelt en waarvan ik weet hoe lang ik onderweg ben. Een prima tochtje om het hoofd leeg te krijgen en de conditie aan te scherpen.

Vanwege de windrichting dit keer eerst naar Joure en dan hup, omhoog naar Akmarijp en Terhorne. Ik hoop al 10 kilometer op een eerste weerzien met “mijn” ooievaars langs de weg. En zie, wat een mazzel vandaag.








In het veld zie ik nog een viertal ooievaars en even verderop nog een paar in een wat hoger nest. De wereld is vandaag weer eens van een “bjusterbaarlike” schoonheid.





1 opmerking:

  1. Voor het winnen van wedstrijden en beklimmen van berg....heuvels is pk..eh....kW/gewicht interessant. Maar bovenkomen doen wij evengoed wel hoor!
    Zomaar wat stevig fietsen laat die zwembandjes echt niet verdwijnen.

    Voor de gewone sterveling en zeker voor de (langzame) lange afstand rijder is een extra boterham op de heupen eigenlijk wel prettig. Zeker bij lange meerdaagse fietstochten. Je teert uiteindelijk in op vet in de buurt van het verteringssysteem. Daarvandaan zal het lichaam het eerste gebruiken.
    Als er geen vet is (Dat is er bij de meeste altijd wel ergens, rond de organen b.v...;) dan kiest het lichaam een andere brandstof. Je spieren. Dat is juist ongezond en pijnlijk. Magere (sport)mensen lopen daar kans op als ze niet voldoende evenwichtig bij eten.

    Dat je als eerste lijkt af te vallen door een smaller gezicht is slechts vocht dat wordt weggetrokken. Dat drink je weer bij in 1 of 2 dagen.
    Pas als je een spitse bonige neus hebt zal de rest van je lichaam ook wel 'droog' en 'hard' zijn. Iets voor topsporters. Presteren op het randje.

    Gelukkig hebben wij meer dan genoeg reserve boterhammen op de heupen. Mocht het al een wegsmelten door (heel) veel fietsen. Wees niet bezorgt het komt ook weer terug.
    Mocht je veel blijven doorfietsen, is het vet wel weg, maar het gewicht niet...het zijn spieren geworden en die zijn nog zwaarder..

    BeantwoordenVerwijderen