Het was meer dan goed toeven in Vlagtwedde. Er was veel bij
te praten; het was als vanouds dichtbij en vertrouwd en de inmiddels volwassen
kinderen zag ik ook voor het eerst (foei). Zaterdagavond tot laat onder de boom
en zondagochtend hetzelfde ritueel (eigenlijk
moet ik fietsen, nu… ach… één bakje koffie kan toch nog wel?).
Uiteindelijk is het goed half twaalf als ik de straat
opdraai, nog een keer zwaai en koers
zet naar huis.
Met een vrij draaiend achterwiel droom ik van enige snelheid
op de laatste 134 kilometer. De reis is niet meer de bestemming; Sneek is nu de
bestemming. Of dat jammer is weet ik niet (thuis ben ik ook graag) maar het
fietst wel anders. De focus is op het einddoel gericht en daardoor minder breed
op alles wat zich onderweg afspeelt.
Behalve als je de route iets te geautomatiseerd gepland
hebt….
In Base-Camp (Garmin’s
Mac variant van Mapsource) had ik met de Open Fiets Map als kaart mijn
routes in elkaar gezet (prima kaart trouwens). Met behulp van Google Earth
controleer ik de routes en pas ze waar nodig aan. Ik kijk of er geen al te
idiote onverharde paden tussen zitten, of de bruggetjes wel breed genoeg
(lijken te) zijn e.d.
Voor Duitsland vond ik dat een vereiste. In Nederland
blijkbaar niet, in mijn hoofd zijn in Nederland geen onverharde of ooit
verharde paden…..
Nu mist Open Fiets Map de optie heeft “vermijd fietspaden” en dat kun je ze niet kwalijk nemen. Maar ik heb het geweten. De eerste 15 kilometer tot Stadskanaal is “bruggetje op… bruggetje af”, “schelpenpaadje op… schelpenpaadje af….”
Daar gaat alle kans op een met ‘enige trots’ te vermelden
gemiddelde. Ik ben aangenaam verrast door de hoeveelheid natuurschoon die Zuid
Oost Groningen te bieden heeft en ben in elk geval redelijk behendig in het
ontwijken van brandnetels die je over de body van de Quest aanvallen. Na ruim
drie kwartier schamp ik Stadskanaal en kom ik er achter waarom langwerpige enveloppen handig zijn.
Gieten kan ik niet in. Dorpsfeest. Het hele centrum is
afgezet en het is stapvoets manoeuvreren tussen al het verkeer dat opzoek is
naar een parkeerplekje. Het plan is om hier wat te drinken, maar in zoveel
drukte – en daarmee zoveel bekijks - heb ik geen zin. Ineens schiet het me in
gedachten dat hier in de buurt oude vrienden wonen; ook van school. Ik heb geen
adres, maar wel een telefoonnummer. Ik bel: wow... Gasteren ligt op mijn route.
Ze zijn vannacht terug van vakantie gekomen (Kilimanjaro; en ik vond Bielefeld
al ver weg en hoog zat) en eigenlijk is dat nog te kort voor de daadwerkelijke
verhalen. Maar ook hier is de sfeer dichtbij, vertrouwd en gezellig. Een uur
later nemen we afscheid. Binnenkort toch maar eens wat afspreken en echt
bijpraten.
Om vier uur en zeventig kilometer: Friesland. (oh ja... voor ik het vergeet. In Zijen kwam ik een andere Quest rijder tegen; was het Marcel Prins met zijn onherkenbare nieuwe helm? of vergis ik me) Bij Haulerwijk
rollend de provincie binnen. Via de Haulerwijkstervaart naar Waskemeer. Het kanaal (uit 1713) was ooit een onderdeel
van de Drachtster Compagnonsvaart voor de vervening van turf. Achthonderd (!) arbeiders
werden in 1642 tewerkgesteld om de Drachtstervaart te graven. Het leverde de
compagnons “schut- en bruggewippersgelden” op terwijl zij ook (in tegenstelling
tot de arbeiders) de visrechten bezaten. Geen wonder dat ik hier regelmatig
over een “Domela Nieuwenhuisstraat” fiets.
Of het ook met de linkse opstandelingen uit het veen te
maken heeft weet ik niet, maar ik rijd over de Petersburg en over de Moskouwei (helemaal
naar Klein Groningen). Bij het Wijnjeterperschar stop ik even. Een moerasgebied
met een aantal wandelroutes. Een route heeft de naam “de Poezieroute”; ik loop
hem niet, maar kan me wat bij de naam voorstellen.
Voor Beetsterzwaag is het rammelen. De Poostweg door het bos
heeft nostalgische klinkers. Soms gedraagt de weg zich als heuse kasseien: een
achterwiel dat stuiterend wegglijdt. De brug over de A7 voelt als “zo, nu zijn we er”; nog maar 33 kilometer”. Het laatste stuk rijd ik -
gedrogeerd door 2 druivensuikers – net over de 30 km per uur. Weer inclusief vizier; de wind is tegen en
dan maak je zonder twijfel meer snelheid (en meer zweet) met vizier dan zonder.
Hoi Klaas
BeantwoordenVerwijderenNou het ik een lange achtertuin en daar fietste jij zo goed als doorheen. Ik miste je op de koffie....Volgende keer met al he mooie ervaringen even aankomen.
Mooi geschreven en mooie foto's! Ik ben nog een beetje aan het bijlezen na mijn vakantie, maar de oudere artikelen komen zeker nog aan de beurt.
BeantwoordenVerwijderen