zaterdag 5 mei 2012

Hee men, het werkt (deel 2)

Dinsdagochtend werd ik gebeld door Peter. Hij was aangereden en had zijn ribben behoorlijk gekneusd (zie zijn blog). Wel gewoon aan het werk. En ook nog gewoon in zijn Quest naar huis gefietst. Wat een kerel….

Gelukkig is hij er goed van af gekomen. En de (toch wel belangrijke) bijzaak, mijn fiets maken; dat ging hem niet worden. Even sloeg de paniek toe. Hoe krijg ik de Quest bij een gediplomeerd velomobielmaker en wie heeft er tijd? En kan ik dan wel op tijd naar Spanje afreizen? Mijn vriendin is al in Santiago (loopt letterlijk een week voor op het schema) en ik wil toch echt wel uiterlijk 8 mei weg. Peter en ik spreken af dat we woensdag weer met elkaar bellen; kijken hoe de ribben zich houden en welke eventuele alternatieven er zijn.

Woensdag belt Peter: het lukt hem niet om de fiets te maken, maar omdat hij toch naar Friesland moet, brengt hij mijn Quest naar Dronten. Met velomobiel heeft hij al geregeld dat ik hem zaterdagmiddag kan ophalen. Wauw, perfect zo; enige stress glijdt toch wel van mijn schouders af.

Vrijdag haal ik mijn dak drager uit Twijzel op. Het gevaarte ziet er – verzinkt en al – fraai en solide uit. Wat gefluit bij 80 en wat gezoem bij 120 maar verder merk ik hem niet. Vandaag naar Dronten. De fiets is klaar en alles wat gedaan moest worden is keurig klaar :-) . De Risse schokdemper wordt nog geplaatst (in Dronten duurt het inbouwen iets meer dan 4 minuten, Wim ;-) ) mijn kilometerteller wordt op “0” gezet en de fiets gaat het dak op.

Naar aanleiding van mijn filmpje werd de vraag gesteld of de Quest niet te veel naar achter staat. Wel; dat klopt; alleen tijdelijk. Als de Quest op het dak staat, schuif je het hele gevaarte naar voren zodat de fiets mooi midden op het dak staat. De constructie is zo gemaakt dat de fiets de achterkant van de auto niet raakt op het moment dat hij omhoog getakeld wordt.



De eerste rit met de Quest op het dat gaat prima. Boven de 110 krijg je wat meer kabaal (de Quest als klankkast) verder merk je hem zo goed als niet. Ik durf met een goed onderhouden fiets en met een stevige dak drager de trip Sneek – Santiago de Compostella – Sneek wel aan. Sterker nog; ik heb er zin in!

8 opmerkingen:

  1. hoi klaas
    is de quest dicht als hij op de auto staat?
    als je regen krijgt onderweg staat hij vol water

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag André

      De Quest is niet dicht. Ik ga er eerst maar even vanuit dat het water er wel uit klotst; zal er naar kijken als het onderweg hoost. Ik heb de hele fiets leeg als hij op het dak staat...

      Verwijderen
  2. Klaas
    Het geheel ziet er mooi uit !
    Ik ben benieuwd naar de ervaring onderweg !!
    succes !, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Klaas,

    Ben blij dat het allemaal gelukt is, ja het was nog ff spannend. Ik wens je een verschrikkelijke mooie fietsvakantie toe. (ben eigenlijk wel een beetje jaloers op je)
    Maar dat geeft niet.
    Ben benieuwd naar je belevenissen en de volgende keer repareer ik je Quest zelf. :-))

    Gr. Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er heel strak uit en het filmpje is ook erg duidelijk. Yes men, het werkt echt!
    Ben heel erg benieuwd hoe het je gaat met de reis. Heel veel sterkte en plezier.

    Misschien ten overvloede: Controleer onderweg de bindingen. Vooral in het begin. Losse eindjes zoals op de foto zorgen behalve voor resonantie (brom) ook voor slijtage aan de lak van de auto. (eigen ervaring)
    Water in de fiets loopt wel weg door de gaten in de kettingtunnel. (Mits ze niet verstopt zitten natuurlijk!

    Ben benieuwd hoever je komt met een tank brandstof......

    Hele fijne vakantie gewenst. Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je woorden! Ben ook wel benieuwd hoever ik kom met een tank water in de bergen ... ;-) ..

      Verwijderen
  5. Buurman Klaas, heel veel succes en plezier toegewenst!
    Groet Ineke en Niels

    BeantwoordenVerwijderen